Sebnitz – Bad Schandau a zpět

Další z květnových výletů nás zavedl do městečka Sebnitz, které při hranici Šluknovského výběžku těsně sousedí s naší Dolní Poustevnou. Do Sebnitz jsme se vydali autem, z Ústí je to přes Bad Schandau necelá hodina cesty. Parkovali jsme u nádraží, na parkovišti tam kromě nás po ránu bylo jen jedno auto.

Jeli jsme na kolech zpět do Bad Schandau, nejprve směrem na obec Saupsdorf. Ze Sebnitz je to asi šest kilometrů, po trase je napřed jedno táhlé a potom jedno prudší stoupání. Sebnitz má nyní necelých devět tisíc stálých obyvatel, přitom je to docela rozlehlé město. Počet obyvatel od roku 1989 klesl asi o jednu třetinu.

V Saupsdorfu jsme zabočili doprava a pak na křižovatce u prvního historického mlýna jsme odbočili opět ještě jednou vpravo, do údolí Křinice. Příjemná cesta údolím podél říčky vede necelých dvacet kilometrů až do lázeňského města Bad Schandau. Silnice spojuje několik bývalých mlýnů, dnes výletních restaurací. Několik rozcestí s turistickými cestami do skal Saského Švýcarska. Několik parkovišť, které byly v sobotním dopoledni zaplněny auty místních turistů.

Tramvaj Kirnitzschatalbahn

Od umělého vodopádu v Lichtenhainer Wasserfall vedou při okraji silnice koleje a sloupy s elektrickým vedením, které patří historickým tramvajím Kirnitzschatalbahn. V letošní sezóně jezdí tramvaj pouze do předposlední stanice v Beutenfall, koleje do Lichtenhainer Wasserfall se opravují.

V posledním květnovém víkendu se v Bad Schandau konaly městské slavnosti související s otevíráním lázeňské sezóny. Chvíli jsem na lavičce na nábřeží, pozoroval nastupování cestujících do kolesového parníku Pirna. K nádraží jsme pak jeli přívozem za euro plus nějaké drobné za kola.

Saský Semmering

Na nádraží v Bad Schandau jsme si koupili jízdenky do Sebnitz za pouhá dvě eura plus euro čtyřicet za jedno kolo. Při té příležitosti jsme vyrabovali místní stojánky s informacemi, konečně jsem získal podrobnějšího průvodce po Labské cyklostezce, k tomu kalendáře kulturních a sportovních akcí v regionu, jízdní řády místních linek atd. Na nástupišti č. 1 čekala supermoderní vlaková souprava, která nás během dvaceti minut vrátila do místa startu naší relativně krátké cyklovýpravy.

Trať mi svým charakterem připomněla českou spojku mezi Karlovy Vary a Mariánskými Lázněmi. Sto třicet let stará dráha projíždí sedmi tunely, několika viadukty. Není zde snad ani jeden přímý přejezd přes silnici. Koleje vedou podél severozápadního okraje Saského Švýcarska. Jelo s námi jen pár lidí, převážně místních, turistů málo, snad jen jeden manželský pár s malým klukem.

Vlak Saského Semmeringu

Tato dráha je momentálně ohrožena úsporným programem, přitom bylo před několika lety dohodnuto její napojení na tratě Českých drah směrem na Šluknov a Rumburk, jak to fungovalo do roku 1945. V posledních týdnech se měly krajské úřady dolního Saska vyslovit pro podporu zachování provozu na této trati, snad se tedy podaří její napojení na českou lokálku dokončit. Zbývá jen necelých dvě stě metrů kolejí od české hranice k sebnitzskému nádraží.

Afrikahaus a městské muzeum

V Sebnitz jsme sjeli od nádraží dolů na hlavní náměstí. V restauraci na náměstí jsme si dali poslední jídlo letošní chřestové sezóny, šparglovou polévku, kafe a zmrzlinu.

Zašli jsme k místnímu lutheránskému kostelu. Jeho návštěvu doporučuji, je vyzdoben historickými malbami na dřevěných deskách stropu a chóry.

Z expozice v Afrikahaus Sebnitz

Městská část muzea podrobně informuje o vývoji města zejména v posledních dvou staletích. Sebnitz se potýkal s těžkými časy během hospodářské krize ve třicátých letech, zdejší nezaměstnanost patřila k nejvyšším v celém tehdejším Německu. Mezi továrnami, které přežily patřila dodnes fungující Seidenblumenmanufaktur, vyrábějící umělé květiny z hedvábí. Atraktivním momentem pro mě byly místnosti věnované místním výtvarníkům, zaujaly mě práce celoněmecky známého ilustrátora Hannse Georgiho.

Na české straně nás čekala klasická příhraniční scenerie asijských tržnic, dál nás cesta zavedlo k oblíbené restauraci Stará hospoda v Doubici a pak jsme se už vrátili zpět do Ústí.

Dům na nábřeží v Sebnitz

Sebnitz na Wikipedii

Příspěvek byl publikován v rubrice Podél trati se štítky , , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.